2015. július 27., hétfő

Gyömbéres-currys csirkemell aszalt paradicsomos kuszkusszal és zabaglionéval

Ációkációakációvakáció!!!
Még ha most csak egy hét is.
Ma kezdtem csak el a dolce far' nientét, és meg kell, hogy mondjam, még annál is jobban élvezem, mint számítottam rá.
Legalább ma megpróbálom rávenni magam, hogy lassítsak, ne pörögjek.
Holnaptól azért igyekszem egy-két tervemet megvalósítani, úgy mint elfutni a Kavicsos-tóig, takarítani picit, folytatni a mesét, esetleg meglátogatni Ritát, ha otthon van.

A mai semmittevést megszakította egy kis bevásárlás és főzés, de talán ennyi belefért, főleg, hogy ízlett az eredmény. Már máskor is csináltam hasonlót, de sose lesz ugyanolyan.
Néha szeretném, ha igazi ínyenc lennék, kifinomult ízéssel, aki keni-vágja, hogy milyen ízvilágok illenek össze, mikor túl sok már az összetevőkből-fűszerekből, mi hiányzik még.
Kb. mint Rémy a Lecsóból.
Minthogy ilyen érzékekkel nem rendelkezem, nyilván nem is török, nem is törtem soha gasztronómiai babérokra, azt meghagyom azoknak, akik erre születtek.
Én csak megfőzöm, ami nekem ízlik, és ha sikerül, akkor szépen kidurranok.


Arányokat csak nagyon hozzávetőlegesen írok, mert ahogy esik, úgy puffan

Hozzávalók a csirkés raguhoz:

- kb. fél kiló csirkemell filé csíkokra vágva
- gyömbér (én most nem sajnáltam belőle)
- kb. két kisebb-közepes fej vöröshagyma
- nem számoltam a fokhagymagerezdeket, talán kettő ment a pácba, és még kettő a rotyogó cucchoz
- curry por
- kis római kömény
- fél citrom leve
- só, bors
- koktélparadicsom (kb. 7-8 darab volt, de ennyi mennyiséghez mehet több)
- valamennyi (igazából a maradék, kb. egyharmad) kalifornia paprika
- újhagyma
olivaolaj, szójaszósz, tejföl

Hozzávalók a körethez:

- egy bögre kuszkusz
- szárított paradicsom kockákra vágva (nem tudok mennyiséget, amennyi érzésre elég ahhoz, hogy rendesen feldobja a kuszkuszt
- legalább hét-nyolc levél bazsalikom, jó sok oregánó, és még aprólevelű bazsalikom is, az erkélyről frissen szedve

Zabaglione:

- 4 tojás sárgája
- 2 dkg cukor
- 2 dl édes bor

Először bepácoltam a csíkokra vágott csirkét, kb. két evőkanál olivaoljaj, egy evőkanál szójaszósz (sózni már nem is mertem, mert nagyon sós a szósz), ráreszelve ízlés szerinti (hehe) mennyiségű gyömbért, és két fokhagymagerezdet, kis borsot. Betettem a hűtőbe legalább fél órára.
Aztán az apróra vágott vöröshagymát üvegesre pároltam, jöhetett rá a bepácolt csirke, amit kicsit megpirítottam, Pirulása után jött hozzá a feldarabolt paradicsom, paprika, két zúzott fokhagymagerezd. Ja, jut eszembe, a tegnapelőtti padlizsános-cukkinis-paradicsomos szósz után maradt valamennyi sűrített paradicsomlevem is, abból is tettem bele.
Belekarikáztam újhagymákat is (legközelebb ezt lehet, hogy későbbi szakaszban teszem bele...nagyon jó volt átfőzve is, de lehet, hogy még jobb, ha roppanósabb, frissebb marad benne),  meg tettem hozzá egy kis vizet, hogy legyen miben rotyognia (nem kellett túl sok). Megszórtam curryporral, egy kis római köménnyel, még reszeltem bele egy kis gyömbért, és belenyomtam egy kisebb fél citrom levét. Talán egy pici szójaszószt is tettem még hozzá. Fedő alatt pároltam, amíg a csirke igazán puha nem lett. Néha kóstoltam a szószt, és picit sóztam, de J pl. vsz még fogja sózni - nekem nem hiányoztt bele sok, mert a szójaszószban is már volt nem kevés.

Közben felvagdostam jó sok szárított paradicsomot (mivel eleve olivaolajban ázottat kaptam, ezért nem kellett azzal vacakolni, hogy beáztassam, hogy felpuhuljon), és az erkélyemről szedett bazsalikomot és oregánót is kis darabkákra vagdaltam. Egy bögre kuszkuszra egy bögre (nagyon picit több) forró vizet öntöttem, két evőkanál olaj rá, és fedő alatt hagytam egy bő tíz percet.
Amikor jól felszívta, megsóztam, belekevertem a szárított paradicsomot és fűszereket. Ja, most jut eszembe, a metélőhagymát miért hagytam ki? Na legközelebb.

Mikor kész lett a gyömbéres-currys csirke, kis tejföllel elkevertem, mert én azt nagyon szeretem.

Voilá.
Legutóbb emlékszem, hogy valamilyen csípős cuccot is tettem bele, de tegnap nem voltam csípős hangulatomban.

Update: otthon dolgozás előnye, hogy tudok néha főzőcskézni. Megint elkövettem ezt a gyömbéres-currys csirkét (most citrom nem volt otthon, ahelyett egy pici fehérborecet került bele, de kb. ugyanaz maradt a többi, mint nyáron), egy fél csirkemellfiléből (a másik felét lefagyasztottam), csak most a kuszkuszba párolt cékla- és sárgarépa kockákat kevertem. Nyami.

Desszert is lett, mivel a múltkori filmklubra valaki édes bort hozott, és én azt nem bírom meginni. G kollégám javaslatára nekifutottam a zabaglione-nak, és nem is lett rossz, bár valószínűleg kicsit minőségibb borból még jobb lett volna.
Ez se egy bonyolult cucc: 4 tojássárgájához 2 dkg cukrot kevertem. Forrásban levő víz felé tettem egy fémedénybe, és gőz fölött kevergettem kézi habverővel. Hozzáadtam két dl bort, és addig kevergettem, amíg szépen be nem sűrűsödött a krém (tök jól megnőtt a térfogata).
Kis fahéjjal szórtam meg, de sokan gyümölcsökkel tálalják. Az ma nem volt otthon.

És igen.
Az ott a háttérben kovászos uborka. Alig várom a krémlevest.

A terv szerint holnap lencsefőzelék lesz. Nem rántással, hanem habarással szeretem.

2 megjegyzés:

zs írta...

Ma pl. a citromlé helyett egy kávéscsészényi fehérbort adtam hozzá, meg egy kis mustár is került bele. Mmmmm nagyon finom lett ma is!

zs írta...

Ja, meg egy kis pirospaprika (egy pici csípős is, egy kicsi édes is). A kalifornia paprika meg az újhagyma ma kimaradt, és koktélparadicsom helyett rendes paradicsom volt benne. Ja, és teavajon kezdtem el csinálni az egészet (hagyma párolás stb.), olivaolaj a csirkepácban volt.
Jelentős különbségek nincsenek, lényeg, hogy eddig mindig ízlett ez a kaja.